Alla inlägg under mars 2009

Av Stina - 18 mars 2009 05:47
brogårdsknäckebröd

 BROGÅRDSKNÄCKEBRÖD

Helt underbart gott. Kan vara lite klurigt bara.

50 g jäst

50 g smör

2 dl vatten

1 tsk salt

1½ msk fänkål

1½ msk anis

1½ msk kummin

3 dl grovt rågmjöl

2 dl rågsikt


Smula ner jäst i en bunke. Smält smör, häll på vatten och värm till 37 grader. Häll över jästen och rör tills det löser sig.

Stöt kryddorna med salt i mortel. Tillsätt mjöl och kryddor. Låt vila under bakduk ca 1 timme.

Ta upp degen på mjölat bakbord. Dela i 30 lika stora bitar. Kavla ut varje bit till runda tunna plattor och kavla sedan med kruskavel el nagga med gaffel.

Grägga i 275 grader, mitt i ugnen ca 5 min. Är kakorna inte genomtorra efter gräddning kan man torka dem i 75 grader varm ugn. Förvara kakorna torrt

Av Stina - 18 mars 2009 05:34
bröd

Hej hå hissa flaggan i det blå.

Igår fick Sara sitt körkort, första försöket! :) Hon är bäst.

Idag är det alltså onsdag, skola och träning, vanligt värre men skoj. Det händer grejjer ute, våren kommer. Jippi!

Solen skiner, blommorna blommar och fåglarna kommer tillbaks.

Förrförra helgen hade familjen (och en massa annat folk, såklart) 70-tals fest. Jag bakade 100 kuvertbröd, tre olika sorter, knäckebröd och en veg. pestopaj. Alla verkade joina maten och det är ju skojjsigt. Det är så roligt för Sannas pappa har bestället 2 satser brogårdsknäckebröd och mamma vill att jag ska baka kakor till hennes jobb. För det första älskar jag att baka och för det andra så får jag lite pengar för det.

Oh nej, nu måste jag plugga konsumentkunskap har prov i hemkunskapen idag... :/

Ha det!


PS! Chokladmuffins fylld med vaniljkräm är huuur gott som helst. Receptet finns i boken "kladdkakor". Den boken finns på bokrean just nu.

Av Stina - 6 mars 2009 17:10

Hejsan,

Förlåt för att jag inte uppdaterat på miljontals år, men nu så. Jag har bakat en massa och lagat kanon go mat men jag orkar inte skriva. Har börjat göra knäckebröd och egen färkost av filmjölk nu. Super roligt och gott!

Oj, nu måste jag gå. Kanske lägger in recept senare, ve vet?


Pussar

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Omröstning

Vilken årstid föredrar du?
 Vintern med snö, myskänsla och mörker
 Våren med blommor, fåglar och sol
 Sommar med bad, glass och en massa värme
 Höst med regn, färgglada löv och mysstunder med te

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2009
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards