Alla inlägg under juni 2008

Av Stina - 25 juni 2008 19:04

Den 1 Augusti fyller jag 14 år och såhär ser min önskelista ut: Ett fadderbarn och pengar. Lång va? Jag tycker det känns bättre att ge ett litet fattigt barn en framtid än att jag själv ,som redan lever i ett överflöd, ska önska mej onödiga saker som smink, skivor och allt vad det är. Pengarna ska jag ge till djurens rätt eller liknande men även nåt kul till mej.


Tips! Har du inget roligt att göra på sommarlovet kan du alltid gå ut i naturen och plocka blommor som man sedan lägger under press (torkar) och gör fina tavlor av.  Det är kul! Annars kan du sy kläder eller dockor vilket jag också har gjort :) .


Av Stina - 24 juni 2008 10:12

Glad midsommar i efterskott, lite försent men ändå. På bilden ser du min frukost nyttigt och fruktansvärt gott. I tunnbrödsrullen finns messmör och groddar. Produkter märkta med svenskt sigill är i princip så ekologiska de kan bli. På denna länk kan du läsa om hur Gunilla bär sig åt för att ta hand om vår jord genom ekologisk mat, djurskydd mm http://gunnela.nu/ .

      Svenskt sigill:

  • Svenska råvaror
  • Friska djur
  • Kortare transporter
  • Skyddat vatten
  • Inte GMO
  • Alltid kontrollerat


Av Stina - 22 juni 2008 07:30

Det var meningen att jag skulle ladda upp videon här men jag vet inte hur man gör för den slutade aldrig ladda... Iaf du kan se den här fruktansvärda videon genom att klicka på denna länken eller bara söka på "shark fin" . http://www.youtube.com/watch?v=zep7B1esW-M 


PS! Ät aldrig hajfena, och om du gör det så tänk på alla dessa hajar som dör på havets botten med avhuggna fenor, helt hjälplösa.

Av Stina - 10 juni 2008 06:53
råsaftcentrifug

Hejsan, har ni hört talats om en råsaftcentrifug? Det är som en juicepressare men man trycker bara ner hela äpplen, morötter mm utan att skala dem. En sådan har jag och det är alltid lika gott med nypressad juice varje dag :) . Idag bestod min juice av 2 körsbärstomater, 1 morot, 2 äpplen och 1 apelsin till detta åt jag 2 ägg med räkor och lätt keso. MUMS!


Råsaftcentrfugen.


Frukten


Av Stina - 8 juni 2008 13:20

Den här underbara salladen är nyttig och fruktansvärd god. Den består av:

ägg

räkor

körsbärstomater

sallad

Gurka

solrosfrön

Champinoner

Avokado

Sockerärtor

Färska kryddor

Morötter

Fetaost

Böngroddar


Självklart kan du bestämma lite själv vilka grönsaker du vill ha i, men här har du många goda förslag .


Stinas tips:  Det är super gott att ha äpple, apelsin, päron, rabarber eller andra frukter i sallad. Strö gärna över lite olika slags nötter också så att det  blir en mer varierad och roligare sallad.


Här nedan finns bilder på min sallad.

Färdig sallad.


Av Stina - 6 juni 2008 08:04
nilla nielsen

Hejsan, nu har jag hittat en grymt bra skiva som heter Shellskocked. Hon sjunger om djurens rättigheter, vår värld som tynar bort och hon har en egen stil. I love her vill du lyssna på henne? Klicka här: www.nillanielsen.com . Min skiva kmr på Måndag :) Jippiii


                              



Av Stina - 5 juni 2008 11:59

Hejsan, nu var det ett tag sen jag skrev men nu tänkte jag avslöja mitt hemliga recept på solroskusar. Nä, ba skoja lite men dem e väldigt goda och enkla att göra. :) Dessutom är det billigare, bättre för miljön (om man köper ekologiskt) och roligare.


Solroskusar

Ingredienser:

1 pkt jäst

5 dl vatten

2 msk matolja

½ dl mörk brödsirap

1-2 tsk salt

2 dl sorrosfrön

9 dl rågmjöl

3-4 dl vetemjöl


1. Smula jästen i en bunke. Värm vatten till 37 grader. Rör ut jästen med lite av vattnet.


2.Tillsätt resten av vattnet, olja, sirap, salt, solrosfrön och det mesta av mjölet.


3. Arbeta degen smidig tills den släpper bunkens kanter. Låt degen jäsa i en halvtimme övertäckt i rumstemp.


4.Ta upp degen på ett mjölat bord och arbeta in resten av mjölet. Dela den i 30 bitar och forma varje bit till små runda bullar.


5.Lägg bullarna på en plåt med bakplåtspapper och låt jäsa i 30 minuter. Sätt på ugnen på 250 grader.


6. Grädda bullarna mitt i ugnen i ca 10 min. Låt dem svalna på galler under bakduk.


Stinas tips! Innan du sätter in dem i ugnen kan man pänsla dem med ett ägg eller vanligt vatten och strö över linfrön, solrosfrön eller sesamfrön.


Såhär blev mina solroskusar .

Lycka till! 







Presentation

Omröstning

Vilken årstid föredrar du?
 Vintern med snö, myskänsla och mörker
 Våren med blommor, fåglar och sol
 Sommar med bad, glass och en massa värme
 Höst med regn, färgglada löv och mysstunder med te

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards