Alla inlägg under april 2008

Av Stina - 30 april 2008 16:53
fördomar mot djur?

Hur behandlas djuren egentligen de hamnar på era tallrikar? Nån som har en aning om hur mycket lidande varje litet oskyldigt djur gått igenom innan de hamnar i er mun? Det har jag och jag är otroligt glad över att ha slutat proppa i mej kött . Den här texten är hämtad från ett häfte av djurens rätt. Det här häftet fick mej att tänka om och ändra mina matvanor helt. Läs det här: www.djurensratt.se/pls/portal/docs/PAGE/DJURENS_RATT/GRATISMATERIAL/MATERIAL_ORDER/FORDOMARMOTDJUR.PDF Vegetariskt är inte komplicerat på något sätt. I välsorterade mataffärer finns det flera olika märken som säljer helt vegetariska produkter som motsvarar kött. Dessutom är de ofta färdigstekta! 


Här nedan är en text från häftet "Fördomar mot djur". Läs eller gå in på länk ovan!


”Det här är helvetet”, tänkte jag.

Ungefär så här måste det vara.

Fuktiga mular mot kallt järngaller,

uppspärrade ögon som

söker kontakt i den halvskumma

belysningen, djurens urin, bajs

och blod mot det hårda betonggolvet.

Kanske är det som slakteripersonalen

säger; att djuren

inte fattar någonting. Men när jag

såg den kraftiga tjuren instängd

i det minimala metallbåset med

en päls genomvåt av svett, skakande

ben och ögon som sa: ”Jag

är rädd, ta mig härifrån”, undrade

jag hur de kunde vara så säkra.

Veterinären – som är där för att

skydda djuren – förklarar: ”Han

var nog en frigående tjur. Har

de varit fria är de inte vana vid

miljön.”

Påminner om medeltiden

Tanken om helvetet väcktes redan

hos grisarna. Oväsendet slår emot

mig med kraft. I en jättelik hall

finns massor med bås och en

mängd slags metallbetonghagar.

Och överallt dessa grisar. Panikslagna

utan någonstans att ta

vägen. De klättrar på varandra,

trampar, biter, bökar och skriker.

Många grisar har riv och

bitsår över kroppen. Det påminner mig

om någon medeltidsmålning jag

har sett av människor som plågas

i helvetet. Men här är det grisar.

Men förtvivlan och ångesten är

nog densamma. Grisar är sociala

som hundar. Nyfikna och

oskyldiga djur, vars enda brott

är att man någon gång började

äta dem sporadiskt för att komplettera

näringsintaget. Idag har

komplementet blivit lag. Drygt

tre miljoner grisar tvångsuppföds

och slaktas i Sverige varje år. Tre

miljoner som genomgår detta helvete.

Ingen återvändo

Här om någonstans är det No

Return som gäller. Grisarna pressas

fram genom smala gångar. Allt

närmare målet: gaskammaren och

det avgörande knivhugget. Fyra

och fyra pressas grisarna in i en

hiss. Sen sjunker de ned till gaskammaren.

Motvilligt tittar jag

ned genom en springa när de når

den 90procentiga

koldioxiden.

De skriker så där hjärtskärande

som bara grisar kan. De trampar,

sparkar och kastar sig mot

varandra. Paniken är total! Efter

några långa sekunder är allt

över. Kropparna rullar ut på ett

löpande band. En tunga hänger

och dinglar, urin sprutar från

en gris och en annan ligger med

benen tätt intill kroppen och ser

ut som ett litet barn som sover.

Fort, fort! Nu har slaktaren en

dryg minut på sig att skära av halspulsådern.

Görs det inte i tid återfår

grisarna medvetandet. En slaktare

skär rutinmässigt upp halsarna

och blodet sugs ut via en

slang. De döda kropparna dinglar

iväg. Och ett aldrig sinande led

av grisar står på tur några meter

bakom för att bli nästa offer. Vet

grisarna om vad som ska hända?

Vad betyder annars de skärrade

ögonen, skriken och öronen som

står rätt upp?

Titta inte för länge

Snart är min rundtur över och

jag ställer några artiga frågor till

personalen. Sen står jag en meter

ifrån den där tjuren. Han dödas

med ett bultskott. ”Man ska inte

titta dem för länge i ögonen, då

blir dödandet jobbigt”, förklarar

veterinären. Just det. Inte se djuren, tänkte jag.

Av Stina - 30 april 2008 16:45

Idag ska jag ut och resa. Först tar jag och Selma tåget till Värnamo där vi sover på hotell med mammsen och pappsen. Efter det tar vi bilen vidare till Stockholm! Men jag är ingen miljöbov för det. Tåg är bra för miljön och dessutom har vi miljöbil, den går på gas . Härligt värre ska det bli :) .

Av Stina - 30 april 2008 07:29
sallad

Hallo igen . Här har vi super nyttig mat. Den består endast av levande föda . Vi har en gosig salla med bla. groddar, salladsblad, gräslök, tomat, gurka, rädisor mm . Till det har vi en skål med broccoli och blomkål, en med cashewnötter, en med quorn-bitar, en med små sallads räkor och en med tonfisk. Ägg ligger på fatet, i kastrullen finns matvete och det finns även en skål med linfrön. Mums!


Av Stina - 29 april 2008 14:25
sopopera

Nu håller jag, Hedvig och Felicia på med ett miljöprojekt. Sopoperan. Vi gör en tidning vars namn är "Klimatugglan" . Den innehåller fakta, frågespalter mm . Har ni några kul förslag till innehållet i tidningen eller kanske en klurig fråga till vår frågespalt? Skicka då ett mail till klimatugglan@gmail .


Av Stina - 29 april 2008 07:52

Bilden nedan visar en posande mamma men det är inte riktigt det jag vill visa med bilden. På bilden ser ni en batteridriven gräsklippare. Om du ska köpa gräsklippare köp då inte en miljöbov. Det är lätt och smidigt och dessutom finns det ingen irriterande sladd som hänger med där bak som annars eldrivna har.


Av Stina - 25 april 2008 10:53
gör något

Temperaturen på vår jord blir bara högre och högre. Här i Sverige har det höjts 2 grader på femton år. Det är sjukt mycket! Isarna smälter bara mer och mer. Vad händer egentligen när isarna smält helt? Sverige kommer antagligen vara översvämmat på många ställen och torka kommer till Östersjön och tänk bara på tex. Afrika, där råder redan torka. Människor kommer att dö pga. våra fabriker, alla bilarna, båtarna och flygplanen. Fisken som redan håller på att ta slut är säkert helt borta om 30 år. Exotiska djur som apor, elefanter och flodhästar är redan utrotningshotade, många av dem iaf. Om man tror att isbjörnarna kommer finnas kvar är man ju dum. Men vad ska man göra då? Om man redan gör allt som går att göra men vill göra mer, vad ska man göra då?? Det räcker inte med att några få köper endel ekologiska varor eller kanske går till jobbet en dag. Vi måste ta itu med det här på allvar. Åk inte bil, välj att utforska Sverige istället för att åka tvärs över jorden och köp ekologiskt! Din förtjänst är viktig, berätta för alla och gå emot strömmen.

H&M

Av Stina - 24 april 2008 06:18
H&M ekologisk

Har ni märkt att H&M har börjat sälja ekologiska kläder? Super bra att fler stora klädkedjor börjar tänka på miljön. Här är några snygga ekologiska plagg från H&M :) Ja, enligt mej iaf !


Sockersöt sommar kläning

Jag älskar färgen och modellen är super fin den med <3

Och här är några andra kläder från H&M:s ekologiska sortiment.

Nu var det slut på ekokläder men skriv gärna en kommentar och berätta om vad DU vill läsa mer om på min blogg! Puss å Hej Leverpastej :D

Av Stina - 22 april 2008 08:14
secondhand

Jag handlar mina kläder på secondhand butiker. Jag gör inte detta för att jag inte har råd med andra kläder utan för att det är bra för miljön. Återvinna, allt handlar om att återvinna . Vi ska ta vara på det som redan finns och på så sätt sparar vi på naturens resurser. Dessutom blir din stil mer personlig och man hittar massa tokroliga saker för billiga pengar! Ge begagnade kläder en chans . Kolla in de här två hemsidorna om du är intresserad: http://emmausbjorka.se/ och http://www.myrorna.se

Presentation

Omröstning

Vilken årstid föredrar du?
 Vintern med snö, myskänsla och mörker
 Våren med blommor, fåglar och sol
 Sommar med bad, glass och en massa värme
 Höst med regn, färgglada löv och mysstunder med te

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21 22
23
24 25
26
27
28
29 30
<<<
April 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards