Alla inlägg under januari 2009

Av Stina - 26 januari 2009 19:55

Härlig smak av krämig ost och kantareller. Jag serverade soppan med lingonbröd och en råkostsallad. Okej, att sallad inte passar till soppa men egentligen varför inte?  Sätt fram fat så får var och en ta om dem vill ha.


Ingredienser: 

5 dl ansade trattkantareller

1 msk smör

½ finhackad gul lök

7 dl grönsaksbujong

50 g gorgonzola

1 msk svartvinbärsgele

2 msk kapris

2 dl lätt creme fraiche

1 msk citronsaft

salt & peppar

finskuret äpple 

färsk timjan


1. Fräs kantarellerna i smör i en kastrull. Lägg i löken och fräs i någon minut.

2.Häll på buljong och lår koka i ca 5 min. Spara lite svampar till garnering.

3.Mixa soppan slät med osten, gelen och kaprisen. Vispa ner creme fraiche och citronsaften. Salta och peppra.

4. Häll upp soppan garnera med äpple, färsk timjan och kantareller.


Smaklig måltid!

kantarellsoppa
Av Stina - 26 januari 2009 19:39
frukt och grönt

Blev inte mkt bloggat i helgen, men nu har jag laddat med lite härliga bilder och recept.

Dessa bilder togs i lördags efter veckohandlingen. Inget kött och mkt grönt. Jag är stolt. Har planerat två rätter som ska lagas i veckan, "Grönsaks- & gorgonzolagratäng" och "Grönsakscurry". Mumsigt, jag älskar gorgonzola, curry och grönsaker :D.


Citrusfrukter. Apelsinerna är super goda just nu.


Ananas och banan.

Gjorde fruktsallad som "snacks" på kvällen och då är dte alltid trevligt med lite ovanliga frukter. För att få en roligare sallad så kan man strö på naturella nötter, russin eller kokos.


 Äpplen och päron.

Svenska äpplen, miljövänligt och fria från besprutningsmedel. Kanon.


 Och nu en massa olika grönsaker.

Variera grönsakerna för att få i dej så mkt vitaminer som möjligt.


Av Stina - 24 januari 2009 07:58

Tjena Hoppsan allihop.

Har inte bloggat särskilt mycket denna veckan men nu är jag på G igen.

I tisdags var min matdag och jag gjorde en helt underbar svamp och ostsoppa, sallad och hembakat bröd. Jag skriver in recepten nån annan gång.


Pusshej!

Av Stina - 20 januari 2009 07:39
saffransemlor

God morgon gott folk. ")

SnartSnartSnart är det dags för semlor.

Jag älskar semlor, det är ju bara för gott!

Godast blir det om man gör dem själv och varför inte testa med saffran i år?

Hittade detta receptet, har inte testat än men det ska jag lätt göra.


Saffranssemla

75 g smör
2,5 dl mjölk
25 g jäst
1 påse saffran
1 dl vit sirap (socker går också bra att använda)
1 ägg
1 krm salt
7-8 dl vetemjöl

Smält smöret. Häll i mjölken och värm till 37 grader. Smula sönder jästen i en degbunke. Häll på lite av degspadet och rör ut jästen i detta. Häll sedan på resten av degspadet. Tillsätt därefter alla de övriga ingredienserna men inte riktigt allt vetemjöl. Spara en del av mjölet till utbakningen. Arbeta samman till en smidig deg.

Låt jäsa övertäckt i cirka 30 minuter.

Ta därefter upp degen och knåda den på mjölat bakbord. Fördela den på 20 bitar som formas till bullar.  Lägg bullarna på plåt med bakplåtspapper. Jäs övertäckt i cirka 30 minuter.

Ugnsvärme 225-250 grader. Grädda bullarna i 8-10 minuter i mitten av ugnen.

mandelmassa (cirka 200 g)
1 dl mjölk
2 dl vispgrädde

Skär av ett lock på bullarna. Ta ut en del av "inkråmet". Lägg detta inkråm i en bunke och blanda med mjölk och mandelmassa. Lägg en klick fyllning i varje bulle. Vispa grädde och fördela den på varje bulle. Lägg på locken och sikta florsocker ovanpå.


Av Stina - 19 januari 2009 09:35
kladdkaka

 

Måndag idag dårå. Känns bra.

Blev en helg med massa godsaker som dajmtårta, marabou, gräddtårta och kladdkaka med vaniljglass. Det smakade gott, men nu är jag trött på det!

Gjorde maten igår. Det blev en sallad på matvete, morötter, broccoli, ärtor och vattenkastanjer. Till detta gjorde jag kikärtsbullar som serverades med turkisk yoghurt och lite färska kryddor. Mumsigt värre.

Imorgon ska jag göra en soppa på gorgonzolaost och trattkantareller. Hittade receptet i "matmagasinet", en väldigt trevlig mattidning.

Ska rida i eftermiddag, det är niice. Måste träna imon, det spritter i benen på mej!

Boken ovan skulle jag verkligen vilja rekommendera, om man gillar choklad vill säga.

Jaja, måste dra nu jag är ju i skolan liksom.


Av Stina - 16 januari 2009 15:31
majsbröd

Majsbröd


 Hur gott som helst och lätt att göra.

Passar bra till chilli sin carne.


3½ dl vetemjöl/rågmjöl/dinkel

1 dl polenta

(½ dl socker el. honung)

2 tsk bakpulver

1 tsk salt

2½ dl filmjölk

50 g smör

2 dl majskorn


1. Sätt ugnen på 200 C. Smörj en rund form ca 23 cm i diameter och bröa med polenta.

2. Blanda torra ingredienser i en skål.

3. Blanda filmjölk, smör och majs i en annan skål och tillsätt sedan i mjölblandningen.

4. Rör ihop och bred ut i formen.

5. Grädda ca 30 min tills brödet fått lite färg. Stick ner en provsticka och se till att den är torr i mitten.


Smaklig måltid!


TIPS! Här hittar du en massa gosiga vegorecept: http://mat.msn.se/action/subcategoryMSN?categoryid1=417&offset=18

Av Stina - 16 januari 2009 15:17
varm linssalld med fetaostcreme

Varm linssallad med fetaostcreme

Till 4 pers.

2 dl linser

5 dl grönsaksbuljong

250-300 g brysselkål el. savojkål

2 avokador

1 rödlök

1 msk olja

1 tsk salt

1 krm svartpeppar


Fetaostcreme:

100 g fetaost

2 dl matlagningsyohurt

1 krm svartpeppar


Tillbehör:

bröd

skivade tomater


Gör såhär:

1. Linssallad: Skölj och koka linserna i buljongen under lock ca 15 min.

2. Skölj och skär kålen, koka i lättsaltat vatten ca 7-8 min el. koka  fryst brysselkål enligt anvisningar på paketet.

3. Klyv, kärna ur och skala avokadorna. Skär dem i bitar. Skala och hacka rödlöken.

4. Fräs löken i oljan i en stekpanna. Blanda löken med den avrunna kålen.

5. Sila linser och blanda ner dem. Vänd ner avokadorna, smaksätt med salt och peppar.

6.Fetaostcreme: Mosa osten, strö lite över salladen och blanda resten med yoghurten. Smaksätt med peppar

7. Servera salladen varm med bröd, fetaostcreme och skivade tomater.


Smaklig måltid!

Av Stina - 16 januari 2009 09:21
anorexia

Jag läste detta inlägg och fy så fruktansvärt hemskt!

Det handlar om anorexia/bulimi. Läs det och sluta ALDRIG äta!!!


http://staiina.blogg.se/2009/january/barn-med-anorexia.html


Presentation

Omröstning

Vilken årstid föredrar du?
 Vintern med snö, myskänsla och mörker
 Våren med blommor, fåglar och sol
 Sommar med bad, glass och en massa värme
 Höst med regn, färgglada löv och mysstunder med te

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6 7 8
9
10 11
12 13 14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards