Alla inlägg den 21 april 2008

Av Stina - 21 april 2008 18:42
rättvisemärkt

Här har vi choklad från en liten affär i halmstad där det bara säljs rättvisemärkta varor. Super bra tkr jag . Rättvisemärkt/KRAV-märkt är kanske inte särskilt bra för miljön men man kan vara säker på att det inte är små barn som gått och plockat kakaobönorna. Det betyder alltså att det handlar om att människorna som jobbat med produkten har fått en rättvis lön.

Av Stina - 21 april 2008 07:29
ekologiskt

Vad är ekologiskt egentligen? Alla vet att det är bra men varför är det så bra? Jag tror att många som inte vet vad ekologiskt är skiter i att köpa det eftersom att det blir billigare så. Jag leta reda på lite olika ekologiska produkter och vad som är bättre med dem än icke ekologiska produkter.


ModeKläder

Nu finns det en ekologisk klädesaffär i Göteborg och på internet. Dem säljer skor, kläder och accesoarer.

Läs mer på: http://www.berthaseko.com/


IKEA

Nu har IKEA startat upp en liten ekologisk handel i sina butiker. Där säljer dem svenska produkter som kalles kaviar och knäckebröd. Det finns även ekologiska pepparkakor, jordgubbsylt mm .


Ekologisk mat

I ekologisk mat finns det inga gifter som besprutningsmedel mm. Däför kan tex. äpplen och bananer se lite fulare ut och kan vara lite mjukare. Frigående höns har mer plats att vara på än 1 A4 papper vilket de annars bara har att leva på.


Lite eko-fakta

Nu är det ungefär 100 länder som säljer ekologiskt. Bäst på det är Europa. Världen har börjat tänka på sundare banor, hälsosamt och ekologiskt. Det var först på 1900-talet som man började tänka ekologiskt.


Nu måste jag kila. I mitt nästa inlägg ska jag berätta om KRAV-märkt och rättvisemärkt. Missa inte det!                   //Stina



Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Omröstning

Vilken årstid föredrar du?
 Vintern med snö, myskänsla och mörker
 Våren med blommor, fåglar och sol
 Sommar med bad, glass och en massa värme
 Höst med regn, färgglada löv och mysstunder med te

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21 22
23
24 25
26
27
28
29 30
<<<
April 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards