Alla inlägg den 3 januari 2009

Av Stina - 3 januari 2009 08:09
falafel

Falafel är ju bara så gott, jag älskar det. Man kan köpa det i frysdisken men det är ju kul att göra det själv! 


Falafel - kikärtsbullar


Ingredienser
6 dl kokta kikärtor (eller cirka 2 burkar konserverade)
1 dl persilja
2-3 msk vetemjöl
1-2 klyftor vitlök (pressas)
1,5 tsk salt
1,5 tsk mald kummin
1 tsk mald koriander
1 krm cayennepeppar
olivolja (för stekning)

                                     Fakta
Portioner: Cirka 15 bullar
Tillagningstid: 20 minuter (+ koktid)
 
Tillagning
Falafel eller kikärtsbullar har sitt ursprung i Egypten men är idag spritt över hela världen.

Kikärtsbullarna har blivit det främsta vegetariska (veganska) snabbmatsalternativet. Normalt serverar man falafel i pitabröd tillsammans med grönsaker såsom sallad, tomat och lök. Till detta har man förslagsvis en yoghurtsås.

Huvudingrediensen kikärter gör att bullarna får ett lågt GI-värde.

Mosa eller mixa kikärterna och blanda med övriga ingredienser. Forma till små bollar och stek i olivoljan tills de får bra färg.
Av Stina - 3 januari 2009 07:38
stina

Kom på att det var längesen jag la ut bilder på mej själv då jag inte har bloggat på några månader!


Såhär långt fint hår hade jag innan jag klippte mej hos Agatons sax. Klipp bara topparna säger jag och så klipper han av minst 7 cm. JAG HATAR DEN FRISÖREN!!!

 Helkroppsbild .

 Sminka mej själv och även här har jag långt fint hår..


Sådär nu var det klart. Åt världens godaste frukost nyss förresten. Ett grovt knäckebröd med messmör, linfrön, tomat och groddar. Till detta åt jag en apelsin, ett kokt ägg och en liten kopp varm honungsmjölk med frysna blåbär i. Mumsfillibabba! :P

Av Stina - 3 januari 2009 06:18

God morgon.

Sitter här framför datan med en stor kopp te och lyssnar till ljudet av Pelle Svanslös på teven. Så mysigt man kan ha det när alla störande moment ligger och sover som små grisar! Vad ska man hitta på idag då?

Igår var en skön dag med strålande solsken och minusgrader. Jag måste lämna tillbaka några försenade böcker på bibblan iaf. Nu på lovet kan man ju verkligen passa på att läsa nån bra bok då man har mycket tid och ganska lite att göra. Man kanske skulle ta och ringa en vän eller nått.


Bra tonårsböcker:

Linas kvällsbok 1&2 - Emma Hamberg

I taket lyser stjärnorna - Johanna Thydell

Det fattas en tärning - Johanna Thydell

Liv & Lovisa - Emma Granholm

Innan jag dör - Jenny Downham


Boktips

Presentation

Omröstning

Vilken årstid föredrar du?
 Vintern med snö, myskänsla och mörker
 Våren med blommor, fåglar och sol
 Sommar med bad, glass och en massa värme
 Höst med regn, färgglada löv och mysstunder med te

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6 7 8
9
10 11
12 13 14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards