Alla inlägg den 16 januari 2009

Av Stina - 16 januari 2009 15:31
majsbröd

Majsbröd


 Hur gott som helst och lätt att göra.

Passar bra till chilli sin carne.


3½ dl vetemjöl/rågmjöl/dinkel

1 dl polenta

(½ dl socker el. honung)

2 tsk bakpulver

1 tsk salt

2½ dl filmjölk

50 g smör

2 dl majskorn


1. Sätt ugnen på 200 C. Smörj en rund form ca 23 cm i diameter och bröa med polenta.

2. Blanda torra ingredienser i en skål.

3. Blanda filmjölk, smör och majs i en annan skål och tillsätt sedan i mjölblandningen.

4. Rör ihop och bred ut i formen.

5. Grädda ca 30 min tills brödet fått lite färg. Stick ner en provsticka och se till att den är torr i mitten.


Smaklig måltid!


TIPS! Här hittar du en massa gosiga vegorecept: http://mat.msn.se/action/subcategoryMSN?categoryid1=417&offset=18

Av Stina - 16 januari 2009 15:17
varm linssalld med fetaostcreme

Varm linssallad med fetaostcreme

Till 4 pers.

2 dl linser

5 dl grönsaksbuljong

250-300 g brysselkål el. savojkål

2 avokador

1 rödlök

1 msk olja

1 tsk salt

1 krm svartpeppar


Fetaostcreme:

100 g fetaost

2 dl matlagningsyohurt

1 krm svartpeppar


Tillbehör:

bröd

skivade tomater


Gör såhär:

1. Linssallad: Skölj och koka linserna i buljongen under lock ca 15 min.

2. Skölj och skär kålen, koka i lättsaltat vatten ca 7-8 min el. koka  fryst brysselkål enligt anvisningar på paketet.

3. Klyv, kärna ur och skala avokadorna. Skär dem i bitar. Skala och hacka rödlöken.

4. Fräs löken i oljan i en stekpanna. Blanda löken med den avrunna kålen.

5. Sila linser och blanda ner dem. Vänd ner avokadorna, smaksätt med salt och peppar.

6.Fetaostcreme: Mosa osten, strö lite över salladen och blanda resten med yoghurten. Smaksätt med peppar

7. Servera salladen varm med bröd, fetaostcreme och skivade tomater.


Smaklig måltid!

Av Stina - 16 januari 2009 09:21
anorexia

Jag läste detta inlägg och fy så fruktansvärt hemskt!

Det handlar om anorexia/bulimi. Läs det och sluta ALDRIG äta!!!


http://staiina.blogg.se/2009/january/barn-med-anorexia.html


Av Stina - 16 januari 2009 08:57
fredag

Efterlängtad helg är snart här!

Idag fyller min lillasyrra tonåring så det blir mat på Verona och dajmtårta för min del. Så otroligt gott det ska bli.

 !ÄlskaÄlskaÄlska!

Nu sitter jag i skolan och gör  ingenting.

Jag och Sanna är redan klara med vårt arbete så jag chillar lite vid datan.

Igår åt jag typ världens godaste mat.

Varm linssallad med fetaostcreme, hemmagjord falafel med x-tra mkt vitlök och majsbröd.

Det kan ärligt inte bli mkt godare!

Har inte recepten här men jag lovar att lägga upp dem inom kort.

Nu ska jag träna engelska glosor.

Pöss.

  


PS! Råttorna börjar bli bättre nu :)

Presentation

Omröstning

Vilken årstid föredrar du?
 Vintern med snö, myskänsla och mörker
 Våren med blommor, fåglar och sol
 Sommar med bad, glass och en massa värme
 Höst med regn, färgglada löv och mysstunder med te

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6 7 8
9
10 11
12 13 14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards